
For hvem/målgruppe:
For alle personelledere som har behov for å ta opp vanskelige tema med medarbeidere.
Kursets formål:
Mange ledere gruer seg til å ta opp vanskelige tema med medarbeidere. Ofte blir ikke temaet bragt på bane før det er for sent. Da truer ofte konflikter eller resignasjon arbeidsmiljøet, og det kreves betydelige ressurser for å rette opp forhold som ikke har fungert godt nok. På dette kurset får du metodikk som gjør det trygt å ta tak i utfordringer før det blir vanskelig, og du får tips om hva du kan gjøre preventivt.
Kursinnhold
Kurset beører temaene:
- Den vanskelige samtalen.
- definisjon
- årsaker
- forebygging
- etikk
- møteinnkalling til samtalen.
- Dokumentasjon og systematikk som bør foreligge til samtalen.
- Struktur i samtalen: Agenda og opplegg for gjennomføring av samtalen med den ansatte.
- Simulering av samtale.
- Kommunikasjonsteknikk
- ærlig og direkte kommunikasjon
- sjekk av tolkninger
- overensstemmelse mellom tanker og ord
- Myers-Briggs Typeforståelse. Hva du skal være oppmerksom på i forhold til din egen typebeskrivelse når du kommuniserer.
- Oppfølging av medarbeideren etter samtalen